Kapusok pszichológiája Telkiben

Nagy megtiszteltetés számomra, hogy én tarthattam a héten Telkiben a UEFA Goalkeeper B tanfolyam kapusedzőinek pszichológiai modulját! Hálás vagyok a felkérésért Illyés Dániel szövetségi kapusedző és edzőképző instruktornak. Egyúttal köszönöm Dr. Lénárt Ágota szakmai mentorálását és Sárkány Dominik társvezetőként való szerepvállalását a folyamatban.

Na de miről is szólt a “kapusok pszichológiája” modul?

A kapusedzőkkel az első blokkban a teljesítményszorongás tüneteiről, az optimális versenyállapot kialakításáról és fenntartásáról beszéltünk. Kíváncsi voltam, ők hogyan élték meg a téthelyzeteket aktív kapusként, ezért olyan gyakorlatokat vittem, melyek során saját élményen keresztül számolhattak be tapasztalataikról. Emellett olyan sportpszichológiai technikákat sajátítottak el a résztvevők, melyeket biztonsággal tudnak alkalmazni saját kapusaiknál, megmaradva kompetencia határaikon belül.
A második blokkban a reális teljesítmény célok felállításáról volt szó. Gyakorlati munkám során azt tapasztalom, hogy az utánpótlás sportolók habár tisztában vannak céljaikkal, az oda vezető út kevésbé van tudatosan felépítve. Éppen ezért a kapusedzőknek egy olyan modellt mutattunk be Dominik kollégámmal, melynek segítségével a folyamat célok kerülnek fókuszba, azaz a sportolónak mire van hatása. Lényegében mit tesz napról-napra, hétről-hétre, hónapról-hónapra a nagy cél megvalósítása érdekében.
A sikeres munka feltétele a kapusedzők nyitottsága volt. Számomra -és a sportpszichológusi szakmai számára- a legnagyobb elismerés az volt, hogy a folyamat végére eljutottunk arra a pontra, a sportpszichológiának vitathatatlanul szerepe az utánpótlás sportolók felkészítésében.

Besorolás Bejegyzés

Hogyan “szurkolhatunk” elég jól szülőként?

Elindult a szezon, hétvégén jönnek a bajnoki mérkőzések az utánpótlás csapatok életében. Ha meccs van, szurkoló is van, azonban felmerül a kérdés: a hozzátartozók valójában mennyire szurkolók?

Íme néhány, gyakorlati tapasztalatokra épülő gondolat, melyet alkalmazva tudatosabban lehetünk jelen gyermekünk mérkőzésein.

Bekiabálások

Alapszabály mérkőzések során, hogy hozzátartozóként olyat kiabáljunk be, amit mi is szívesen hallanánk a pályán!

Foglalkoztam olyan sportolóval, akiben mentális blokkot eredményezett csapattársa hozzátartozójának bekiabálása, ami a későbbi mérkőzéseken is negatívan befolyásolta teljesítményét. Ebben az esetben a feldolgozási folyamatot követően már a külső körülmények kizárásán dolgoztunk, így fordítva a játékos fókuszát saját teljesítményére.

Segíthet a szülőnek, ha kialakít egy megérkezési rituálét, mérkőzés előtt tudatosítva magában, hogy elsődlegesen szülőként van jelen a mérkőzésen, szurkolói szerepe másodlagos. Emellett a csapat pozitív biztatása kerüljön előtérbe, akárhogy is alakuljon az eredmény.

Kompetencia

A szakmai észrevételeket edzések, mérkőzés során hagyjuk az edzőnek! Az edző felelőssége, hogyan irányítja ezeket az alkalmakat, miként állítja össze az edzésprogramot és mérkőzésen a kezdő csapatot.

Magyarország a 10 millió edző hazája. Ez a felfogás megtévesztheti a gyermekének jót akaró szülőt és a mérkőzés felfokozott érzelmi hangulatában előfordulhat, hogy az edző hatáskörébe tartozó instrukciókat kiabál be gyermekének, vagy akár a csapat többi tagjának.

Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy lehet-e a szülőnek szakmai véleménye. Meglátásom szerint igen, azonban ennek megosztására meg kell találni a megfelelő helyet és időt, ami nem a mérkőzés. Szoktam javasolni az edzőkollégáknak, hogy tartsanak rendszeresen fogadó órákat, ahol legyenek nyitottak a szakmai visszajelzésekre is, melyek a csapat fejlődését szolgálhatják.

Szülők Akadémiája a Szent Gellért Fórumban

Érzelmi kontroll

Kontrolláljuk érzelmeinket, hiszen megnyilvánulásaink gyermekünk mellett a csapatra is hatással vannak!

Ezen a ponton érdemes szétválasztani a szülői és szurkolói szerepet. Amikor gyermekünk mérkőzésére megyünk ki, erősebb a bevonódás. Hasonlóan van ez egy törzsszurkolóval, aki csapatára úgy tekint sok esetben, mint szeretett gyermekére. Ebből adódóan az érzelmeket is nehezebb kontrollálni, hiszen a gyermekünket ért sérelem minket is fájdalmasan érint.

A nagy különbség azonban az, hogy egy törzsszurkoló ki adhatja magából a benne lévő érzelmeket mérkőzés közben, sőt sokszor még túl is lép a szabályok adta kereteken túl (pirotechnikai eszközök használata például), mert a tömegben elvész a cselekedetéért vállalt felelősség. Viszont egy utánpótlás mérkőzésen önmagából kikelt szülő érzelmi kitörését általában a kispad, a pályán lévő játékosok és a bíró is tisztán hallja. Ebből adódóan a szülő felelőssége jóval nagyobb érzelmei kontrollálásának tekintetében.

Az említett szempontok miatt hozzátartozóként a csapat biztatása legyen elsődleges célunk, akár a többi szülővel közösen szurkolva, rigmusokat énekelve. Hatalmas ereje tud lenni a szülői csoport pozitív célért történő összefogásának, egy utánpótlás csapat életében. És ha mindenáron szurkolói szerepre vágyunk, menjünk ki gyermekünkkel felnőtt mérkőzésekre, ami még egy közös program is egyben.

Besorolás Bejegyzés