
Nagy megtiszteltetés ért hétfőn, mivel a Szegeden megrendezett Tehetség Központ Konferencián népszerűsíthettem a sportpszichológus szakmát. A másfél órás előadást Kovács Péter U14-es utánpótlás vezetőedzővel tartottuk meg, melynek magját közös kutatásunk adta és a “Sportpszichológus a futballpályán” címet kapta.
Kezdésként megkérdeztem a jelenlévő szakembereket, szerintük milyen feladatokat láthat el egy sportpszichológus. A válaszokról szófelhő készült, mely több mint 100 edző észrevételeit tartalmazza.
Ezután bemutattam, én hogyan tevékenykedek akadémiánkon, közel három éve, leendő sportpszichológusként.

Munkám fő profilja az edzőkre irányul. Szakmai napok keretében elsődlegesen az edzők személyiségfejlesztésével foglalkozom. Emellett rendszeresen részt veszek a korosztályos szekcióértekezleteken, ahol aktuálisan felmerülő problémákra reagálok sportpszichológiai szempontból. A kialakult bizalom eredményeként rendszeresen járnak hozzám egyéni tanácsadásra akadémiánk edzői, továbbá edzésmegfigyeléseket is végzek, időszakonként visszajelzést adva tapasztalataimról. Végül a korosztályos csapatok foglalkozásain is részt vehetnek az adott csapat edzői, amennyiben erre igényük van.
Hiszek benne, a csapat az edző tükre, éppen ezért számos problémának elébe lehet menni, amennyiben a szakember mentálisan is rendben van. Ebben látom legnagyobb szerepemet, a sportpszichológus szakma hiteles képviselőjeként.
További sportpszichológiai feladataim közé tartoznak az egyéni tanácsadások, melyeken alapvetően játékosok vesznek részt az edzőkollégák mellett. Ide tartoznak még a szülői konzultációk is.
Másik nagy terület a korosztályos csapatfoglalkozások, nálunk U12-től egészen U19-ig vesznek részt rajta a csapatok. Csapatépítés és az aktuális problémák közös átdolgozása tekinthetőek fő folyamatoknak ezen a téren.
Az időszakos szülők akadémiája programjainkon külső előadók is részt vesznek, legutóbb Moravcsik-Fecskés Orsolya tartott interaktív előadást, mobiltelefon függőség témában.

Végül a számítógépes pszichológiai felmérések is munkám részét képezik, melyeket időszakosan csinálok Vienna Test System használatával.
A felsorolt területekből is érzékelhető, hogy egy egyesület életében résztvevő, sportpszichológiai munkát végző szakember mennyire komplex szolgáltatást tud nyújtani.
Az előadás során bemutattam továbbá az U14-es csapattal való sportpszichológiai folyamatunkat. Az önbizalom fejlesztésére és teljesítményszorongás oldására irányuló gyakorlatok mellett, foglalkoztunk a játékosok közti kommunikáció javításával és a különféle játékhelyzetekhez való alkalmazkodás kérdésével is. A konferencián részletesen megjelenítettem közös munkánk lépéseit. Első lépésként megalkottuk a csoportszabályokat, majd közösen feltártuk a problémahelyzetet. Ezt követően jött a vezéregyéniségek kijelölése és a szerepek tisztázása által már az aktuális problémák megoldására tudtunk fókuszálni, monitorozva alkalomról-alkalomra a változást.
Végül azzal zártam az előadást, mely szerint sportpszichológusként hét éven keresztül tanulunk egyetemi oktatás keretében, ami a mentális felkészítést végző szakemberek képzése esetén messze a leghosszabb folyamat. Ennek megfelelően érdemes körültekintően eljárni az egyesületek vezetőinek, mielőtt sportpszichológust, coachot, avagy mentáltrénert alkalmaznak.
