Minden csoport, legyen az iskolai osztály, vagy éppen egy labdarúgó csapat, szabályok szerint működik. Az osztályfőnök, vagy akár edző által közvetített nyílt normák mellett megjelenhetnek rejtett normák is, melyeket a csoport tagjai alkotnak és tartanak fent. Sajnos azonban ezek nem mindig segítik a csoport hatékony működését. Csoportos foglalkozások során lehetőség van az előzetesen feltárt destruktív, rejtett normák korrigálására, így segítve a hatékonyabb együttműködést osztálytársak, csapattársak között.
Egy csoport hatékony működését a szabályok mellett meghatározza tagjainak egymáshoz való viszonya is. Kik tekintenek egymásra barátként, kik a népszerű csoporttagok, kik magányosak a csoporton belül? Vannak-e klikkek a csoporton belül és ha igen, azoknak milyen hatása lehet az osztály, esetleg a csapat hatékonyságára nézve? Csoport foglalkozások révén lehetőség van a magányos, így peremhelyzeten lévő tagok beintegrálására. Emellett a klikkeket vizsgálva korrigálni lehet azok esetleges negatív hatásait a csoport működésére nézve. A csoport normáinak- és informális szerkezetének együttes feltárása pedig még hatékonyabbá teheti csoportra szabott tréningprogram kidolgozását.
Egy csoport életében fontos, hogy felelősséget vállaljanak a tagok saját viselkedésükért, illetve közösségük hatékony működéséért is. Emellett az erőfeszítésekbe, kitartó csapatmunkába vetett hit ugyancsak jobb teljesítményt eredményezhet a csoport életében. Ennek megfelelően a felelősségérzet szintjeinek-, illetve a szemléletmód típusának feltárását követően lehetőség nyílik az adott csoportra specifikusan kialakított, a felelősségérzet és szemléletmód fejlesztésére irányuló tréningprogram kidolgozására és gyakorlati alkalmazására.
Felelősségérzet fejlesztését célzó tréningprogramon kiemelkedően résztvevő U19-es játékosok